خواص خرمای زاهدی و ویژگی های آن

نویسنده: AdminSaeed
بدون دیدگاه
ژانویه 6, 2024

آنچه در این مطلب میخوانید

خرمای زاهدی یکی از انواع خرما ایران است و در نقاط مختلفی از ایران کشت می شود. بصورت کلی مرغوب ترین نوع خرما زاهدی در ایران و بخصوص در شهرستان قیروکارزین و یا بوشهر وجود دارد

این خرما در زمره خرماهای نیمه خشک قرار می گیرد. میانگین برداشت محصول هر درخت نخل زاهدی، 80 تا 100 کیلوگرم می باشد. متوسط میزان برداشت این نوع خرما از هر هکتار نخلستان حدود 15 تن می باشد که در رتبه چهارم انواع پربازده ترین نخلستان های کشور بعد از خرماهای برحی، مضافتی و کبکاب قرار می گیرد. (بر اساس گزارش سال 1398 وزارت جهاد کشاورزی-معاونت امور باغبانی-دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری)
اخرما زاهدی در شهرستان های کازرون، خرمشهر، اهواز، قیر و کارزین، فراشبند، برازجان، بوشهر، فیروز آباد، لار، خوزستان و بعضا در دیگر شهرهای ایران به خوبی کشت می شود. همچنین در آمریکا و عراق هم نخل این خرما کشت می شود.

خرمای زاهدی شیرینی متعادل و مقدار فیبر زیادی دارد. این نوع خرما اندازه ای متوسط و پوستی نرم و براق دارد و بیضی شکل است. پوست آن قهوه ای روشن و گوشت آن طلایی رنگ است
خرمای زاهدی یا قصب جز خرماهای دیررس است و در اواخر شهریور و اوایل پاییز برداشت می شود. این خرما دارای مواد معدنی فوق العاده بالایی است که از جمله مهم ترین آنها می توان به منیزیم، آهن، پتاسیم، منگنز، کلسیم و … اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *