هر آنچه باید در مورد خواص خرما پیارم بدانید

نویسنده: AdminSaeed
بدون دیدگاه
ژانویه 5, 2024

آنچه در این مطلب میخوانید

وقتی صحبت از خرماهای صادراتی کشورمان باشد، احتمالاً اولین چیزی که در ذهنتان شک می‌گیرد خرمای مضافتی، زاهدی و هلیله ای است. در حالی که یکی از لوکس‌ترین و درشت‌ترین خرماهای کشور، خرمای پیارم نام دارد. این خرما شباهت زیادی با شکلات داشته و به همین دلیل، به عنوان خرمای شکلاتی هم شناخته می‌شود.

دانه‌های درشت و طعم شیرین و خوشمزه این خرما در کنار خواص بی‌نظیر آن، باعث شده به یکی از محبوب‌‌ترین انواع خرما در ایران و جهان تبدیل شود. در ادامه شما را با خواص شگفت انگیز این خرمای لاکچری و ویژگی‌های آن آشنا خواهیم ساخت.

آشنایی کلی با خرمای پیارم
خرما پیارم یکی از خرماهای صادراتی کشورمان است که خاستگاه اصلی آن به شهر حاجی آباد هرمزگان بازمی‌گردد. این خرما پوست نازکی داشته و بسیار خوشمزه و خوش طعم است. طبع این خرما مانند اکثر خرماهای دیگر کشورمان، گرم بوده و برای رفع سردی بدن مفید خواهد بود.

این خرما بافت بسیار نرمی دارد اما جزو خرماهای نیمه خشک محسوب می‌شود. ظاهر زیبای آن باعث شده به عنوان یک خرمای مجلسی در مراسمات خاص مورد استفاده قرار بگیرد.

ارزش غذایی خرما پیارم
خرمای پیارم یکی از مواد خوراکی پرخاصیت است و می‌تواند بسیاری از نیازهای تغذیه‌ای انسان‌ها را برآورده کند. همچنین خرما برای کودکان در حال رشد می‌تواند یک میان وعده مفید باشد. در جدول زیر ارزش غذایی خرما پیارم را مشاهده خواهید کرد
خواص خرمای پیارم
با توجه به این که خرمای پیارم مقادیر بالایی پروتئین، مواد معدنی و مواد قندی را در بطن خود جای داده است از خواص شگفت انگیزی برای سلامتی انسان‌ها برخوردار است. حتی افراد دیابتی هم می‌توانند از این خرما مصرف کنند. علاوه بر این موارد طبع گرم خرما موجب شده است که این میوه لذیذ در فصل زمستان با خواص خود انرژی لازم را برای بدن فراهم کند. برخی از مهم‌ترین خواص خرمای پیارم عبارتند از:

انرژی زا
جلوگیری از آلزایمر
کاهش کلسترول بد
افزایش قوای جنسی
بهبود عملکرد سیستم عصبی
سلامت دستگاه گوارش
سلامت دهان و دندان
درمان کم خونی
جلوگیری از انواع سرطان
کاهش دردهای عضلانی
خرما پیارم از نظر کیفیتی که دارد، به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شود. در واقع تولید کنندگان این محصول را طبق کیفیت آن دسته بندی می‌کنند و باکیفیت‌ترین نوع آن، به خارج از کشور صادر می‎شود. انواع این خرما به ترتیب کیفیت عبارتند از:

سوپر سلکت
سلکت
معمولی
پستایی
بدون هسته
دسته بندی دیگری هم برای خرمای پیارم وجود دارد و آن هم براساس رنگ خرماست. خرمای پیارم بر این اساس به دو نوع کلی خرمای طلایی و خرمای مشکی تقسیم بندی می‌شود. در اینجا به ویژگی‌های هرکدام اشاره می‌کنیم.

خرمای پیارم مشکی: این نوع خرما مخصوص حاجی آباد هرمزگان است و طعم اصیل خرمای پیارم را به شما می چشاند. همچنین بافت آن هم به قدری نرم است که مردم برای توصیف آن می‌گویند “مثل قند در دهان آب می‌شود”!
خرمای پیارم طلایی: این مدل خرما طعم ملایمی نسبت به نوع سیاه رنگ دارد اما از نظر خواص با نوع قبلی برابری می‌کند و حاوی مقادیر بالایی از انواع ویتامین، املاح و فیبر می باشد.
انواع خرما پیارم از نظر منطقه
همان طور که گفتیم خرما پیارم یکی از بهترین و گران ترین خرما های جهان می باشد که در بخش های جنوبی کشور ما این خرما به وفور کشت می شود و به عنوان یک خرمای صادراتی پر طرفدار تا کنون شناخته شده است. پس با توجه به این موارد لازم است کمی بیشتر در رابطه با مناطق تولیدی خرما پیارم داخل کشور اطلاعات کسب کنیم به همین سبب می توانید مناطق تولیدی این خرما را مشاهده کنید.

خرما پیارم سیستان و بلوچستان
خرما پیارم خوزستان
خرما پیارم بوشهر
خرما پیارم جهرم
خرما حاجی آباد
خرما بر آفتاب
کیفیت خرما پیارم
در بخش قبل به این نکته اشاره کردیم که کیفیت این خرما درجه بندی مختلفی دارد اما به طور کلی باید گفت که خرما پیارم به دلیل کیفیت بسیار بالای خود بین مصرف کنندگان بسیار محبوب است. در واقع همین کیفیت بالا و زبانزد این نوع خرما باعث شده به یکی از گرانترین و لوکس‌ترین انواع خرما در کشورمان تبدیل شود. تا جایی که برخی از مصرف کنندگان از آن با نام “پادشاه خرما” یاد می‌کنند.

علاوه بر این اگر مایل به تهیه این نوع خرما هستید در ابتدا لازم است به رنگ خرما های موجود در بسته بندی توجه کنید هر چه رنگ خرمای پیارم تیره تر باشد از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *